בקרוב מאד תהיה המשאית החשמלית חלק בלתי נפרד מנוף כבישי ישראל. ישנם לא מעט רחשים באשר לתפעול הטעינה ולהשפעת הסוללה על הסביבה. לפניכם ולשימושכם "מורה נבוכים".
1. יש הטוענים שמשאית חשמלית ידידותית פחות לסביבה ממשאית המונעת בסולר.
אמנם במהלך הייצור של המשאית החשמלית יש שימוש ביותר אנרגיה מאשר ביצורה של משאית המונעת בסולר, אבל מרגע שהמשאית פועלת, היא פוגעת באקלים פחות ממשאית הדיזל ומצמצמת את הפער כבר לאחר 100,000 ק"מ של נסיעה. לכן חשוב לערוך הערכת מחזור חיים המתחשבת בהשפעה הסביבתית על פני משך החיים הכולל של הרכב ולא רק בשלב הייצור. שימוש בכלי רכב חשמליים צפוי להביא לצמצום בצריכת הנפט ומכאן להפחתה בפליטות הפחמן הדו-חמצני. הדבר תלוי גם באופן ייצור החשמל במדינה - האם ייצור חשמל מתבסס על אנרגיה מתחדשת, כמו אנרגיית רוח ואנרגיה סולרית או מתבצע על ידי שריפת מוצרי נפט, פחם או גז אשר פולטים יותר מזהמים לאוויר. המעבר לאנרגיות מתחדשות נמצא בתנופה מואצת במדינות רבות וביניהן גם ישראל. על רקע משבר האקלים, ממשלות מתמרצות מעבר לאנרגיות מחדשות ולכן בסופו של דבר כלי רכב חשמליים יפלטו לאוויר כמות מזהמים מצומצמת בהשוואה לכלי רכב עם מנועי בעירה פנימית.
2. האם טעינת סוללת רכב חשמלי מזהמת יותר?
למקור החשמל המיועד להטענה יש משמעות רבה בהבנה עד כמה הרכב החשמלי מזהם בהשוואה לרכב עם הנעה מסורתית. כאשר מתבסס ייצור החשמל על אנרגיה מתחדשת, נוצר פחות זיהום סביבתי בהשוואה להפקת חשמל ע"י שריפת מוצרי נפט, פחם או גז. רמת השימוש באנרגיה מתחדשת משתנה ממדינה למדינה. ככל שתתפתח הטכנולוגיה בתחום האנרגיה הירוקה, כך תרד פליטת המזהמים.
3. מה נעשה עם הסוללה לאחר השימוש?
כיום ניתן לעשות שימוש חוזר או למחזר סוללות של רכב חשמלי, ובכלל זה משאיות חשמליות. הפיתוח בתחום הולך וגדל יחד עם היקפי הסוללות החשמליות המיוצרות. חקיקה חדשה ברחבי העולם מגדירה את אחריותו של היצרן בנוגע לשימוש חוזר ולמחזור. כאשר קיבולת הסוללה ירדה מתחת לרמה המאפשרת שימוש בה, ישנן מספר אפשרויות. לדוגמה, ייצור מחדש של הסוללה כדי להחזיר אותה למצב חדש. שיפוץ הסוללה או שימוש חוזר בה באחסון אנרגיה לצרכים תעשייתיים. מיחזור יהיה השלב האחרון על מנת לנצל את החומרים היקרים של הסוללה.
4. האם נכון לומר שהסוללה החשמלית יעילה פחות במזג אוויר קר?
ההשפעה קטנה מכפי שחושבים. לחלק מהמשאיות ישנן תכונות המסייעות לשמור על הסוללות בטמפרטורה האופטימלית שלהן (מעל 25 מעלות). כדאי לזכור שמזג אוויר קר מגביר את צריכת האנרגיה ללא קשר לאופן ההנעה עקב צורך בחימום ובכך תמיד משפיע על טווח ההנעה של הרכב. עם זאת, כאמור אובדן הטווח הוא מינורי, לדוגמא ב-10 מעלות צלזיוס הוא יורד בכ-3% בלבד. מעבר לכך, ישראל מטבעה מדינה פחות קרה ולכן התכונה הזאת פחות רלוונטית כאן.
5. מה לגבי מחסור עתידי במינרלים המשמשים לייצור הסוללה?
בטווח הקצר לא צפויה להיות בעיה. בטווח הארוך יהיה צורך לבחון מינרלים חלופיים, להפחית את הכמויות הנדרשות ולהגביר את השימוש בחומרים ממוחזרים.