פנצ'ר בגלגל המשאית באמצע הדרך? כך תפעלו נכון

בטיחותיד שניהמשאיות דיזל
/
צוות UTI||זמן קריאה 3 דק׳ בממוצע
/
אחת התקלות המעצבנות והמרגיזות ביותר ברכבים זהו הפנצ'ר ברכב. בניגוד להרבה תקלות אחרות, פנצ'ר לא נגרם אך ורק מבלאי בגלגל (אפשרי גם כן, אך פחות נפוץ), אלא בגלל גורם חיצוני כמו חפץ על הכביש, או מהמורה מסוג כזה או אחר. לכן, חשוב מאוד להיזהר, לנסוע בזהירות, אך גם אם נתקלתם בפנצ'ר, חשוב לדעת להתמודד איתו, ובמיוחד אם מדובר בפנצ'ר במשאית. הגלגלים במשאיות הם גדולים הרבה יותר, והם גם עמידים יותר, אך אם אכן הם ספגו פנצ'ר, צריך לדעת לתפעל את האירוע בהתאם.

הרבה זמן על הכביש

נהגי משאיות מבלים שעות רבות על הכביש בגלל אופי עבודתם. הם יוצאים בכל מיני שעות ונוסעים במגוון רחב של כבישים ואזורים שונים. לאור אופי העבודה ולמרות הגלגלים הגדולים והעמידים, הם יותר חשופים לפנצ'רים מכל מיני סוגים. הפנצ'רים יכולים לקרות בכל סוג של משאית, בין אם היא גדולה או קטנה, קומפקטית או מסיבית ואפילו משאית יד חדשה לחלוטין או משאית יד שניה בת כמה שנים, שם אף נקפיד כחלק מתחזוקת המשאית לוודא את תקינות גלגלי המשאית אחת לפרק זמן כיוון שלא מדובר בצמיגים חדשים. כך או כך, הטיפול באירוע הוא דומה ויש להתייחס אליו בכובד ראש. פנצ'ר היא אמנם תקלה שכיחה, והיא מאוד מסוכנת, במיוחד במשאיות. הסיבה היא שמשאיות הן כבדות יותר וגם קשה יותר לשים לב לתקלות בגלל הגובה מהקרקע. לכן, חשוב מאוד להיות ערניים לנושא.

האיזון נפגע

פנצ'ר היא תקלה מאוד מסוכנת בגלל שברגע שגלגל אחד לא תקין, כל האיזון של האוטו נפגע. הרכב נוסע למעשה בצורה לא מאוזנת, נוטה לצד אחד, ועם גובה שונה. זה משמעותי מאוד ברכבים פרטיים, וקריטי במיוחד במשאיות גדולות. כאמור, נהגי המשאיות לפעמים מתקשים לזהות את הפנצ'ר, ולדעת להתמודד איתו במהירויות יחסית גבוהות. עם זאת, לאחר זיהוי הפנצ'ר, יש כמובן להוריד מהירות בזהירות, ואם אין איפה לעצור, לנסות ולנסוע במהירות המינימלית האפשרית, עד אשר יש איפה לעצור. כמובן שאם הגלגל מתפוצץ לחלוטין, יש לנסות לרדת לשוליים במהירות ולהפריע כמה שפחות לתנועה, עד אשר תגענה העזרה.

לנסות ולעצור בצד

עם תקר קטן בגלגל אפשר לנסוע לא מעט, אפילו כמה קילומטרים, עד אשר מתחילים להרגיש אותו. עם קרע משמעותי אפשר לנסוע כמה עשרות מטרים בלבד עד לעצירה מלאה. המטרה העיקרית היא לנסוע כמה שפחות עם הפנצ'ר משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא בטיחות, שכן פשוט לא בטוח לנסוע עם גלגל אחד פחות, והסיבה השנייה היא שחיקה. אם מדובר בפנצ'ר קטן, שבגינו לא צריך להחליף גלגל, אלא רק פנימית, אזי שנסיעה ממושכת תגרום לקרע גדול יותר ותגרום להחלפה של כל הגלגל ואפילו של תושבת הגלגל. לכן, חשוב מאוד להיות ערניים לכל שינוי בנסיעה, ואם יש פנצ'ר, פשוט לעצור בצד ולפעול לפי הפרוטוקול של החלפת גלגל ברכב.

ג'ק, אומים ולדרך

בזמן הפנצ'ר, פעל ע"פ ההנחיות הבאות - עצור במקום בטוח. לבש אפוד זוהר. הלבש סד עצירה על גלגל המשאית למניעת הידרדרות. מקם משולש זהירות כמה מטרים לפני הרכב, והתחל לעבוד בזהירות ועם תשומת לב לסביבה יש להרים את הרכב בעזרת ג'ק, ולהוציא את כל האומים של הגלגל. בהמשך, שולפים את הגלגל, מכניסים את הגלגל החלופי במקומו, ומחזקים בחזרה את האומים, לפני שמורידים את הרכב מהג'ק באופן כללי, לא מומלץ לנסוע עם גלגל חלופי יותר מדי והעדיפות היא לגשת למוסך כדי להחליף או לתקן את הגלגל במהירות האפשרית ובכל להמשיך לנסוע בביטחון מלא להמשך הדרך. אם צריך גרר, יש להיעזר בסבלנות ולא לבצע פעולות לא מומלצות. הישמרו לכם על הכביש.